Jullistan

 
 

Jag har läst den här listan hos flera bloggar som jag följer, bland annat hos Sara  och Elna och tyckte den var lite rolig så jag snor den rakt av. Julen som jag har en rätt kluven åsikt om. Någonstans har jag fastnat mittemellan att vilja ha det som det alltid har varit och samtidigt göra nåt nytt. Skapa mig nåt eget. Och jag tror jag börjar gå åt rätt håll. Jag vill att julen ska vara lugn, mysig och ha tid att göra det jag tycker om. 

1. Pepparkakor eller lussebullar? Ååå, jag kan nog inte riktigt välja. Jag älskar båda! 

2. Skumtomtar eller knäck? Knäck, jag har tröttnat på skumtomtarna för i år. Och det kan ha nåt att göra med bösskramlande utanför Gekås med Ride of Hope Varberg att göra.. haha..

3. Ischoklad eller marsipan? Marsipan alla gånger! 

4. Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar! 

5. Julkorv eller julskinka? Julskinka! 

6. Lax eller sill? Indlagd sill, helst ska det vara mormors inlagda löksill. Men den har jag inte fått på många år nu. 

7. Sylta eller pastej? Leverkorv! 

8. Paradis eller Aladdin? Ingen av dem. Ska det vara choklad så ska det vara fina praliner eller Wienernougatasken. 

9.Revbensspjäll eller Janssons? Jag älskar Janssons Frestelse! 

10. Glögg eller julmust? Glögg, men julmust är gott det med. 

11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Dopp i grytan.. Men jag tror vi avslutat den traditionen nu. Ingen som orkar äta av allt ändå på julen. 

12. Ris a la Malta eller gröt? Risgrynsgröt med kanel, socker och mjölk.

13. Hemma eller borta? Hemma är där familjen är. I år blir jag lite halv då sambon ska fira jul med sin familj i Ö-vik och jag stannar kvar med min familj. 

14. Utomlands eller Sverige? Sverige tror jag. Skulle gärna åka någonstans dit där det är snö. Har en dröm om en jul i en stuga med öppen spis, tända ljus, underställ, raggsockor och röda kinder efter att ha varit utomhus en större del av dagen.. 

15. Ge eller få? Både och. När man kommer på den perfekta julklappen så är det riktigt kul att ge! 

16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Sunes jul! 

17. Chokladkalender eller paketkalender? Ååå.. i år har jag ingen kalender. Men någon gång hade en paketkalender varit kul att ha/få. 

18. Plastgran eller äkta? Äkta, men det är lite krångligt när man bor i lägenhet så det får bli plastgran för andra året i rad.. Men någon jul i en nära framtid ska jag ha riktig gran igen! 

19. Arne Weise eller Ernst? Arne Weise.. Men det kanske är dags att göra nåt annat än att kolla på Kalle och fika.. 

20. När vill du att första snön ska falla? Helst igår ungefär! Jag är sååå trött på gråväder, blåst och regn nu! Vill ha vinter nu och inte om tre månader! 

21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Ja. det är nog mer ovanligt med en vit när man bor här på västkusten.

22. När är det dags att pynta? När man vill, det viktigaste är ändå alla ljus!

23. Kan du komma på något negativt med julen? All stress som lätt byggs upp kring allt man måste göra.. 

24. Favoritjulfilm? The Holiday! 

25. Favorit julkalender? Jag älskar årets kalender! 

26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Det räcker fullt tillräckligt med jul när den är slut. 

27. När öppnar du dina julklappar? Ganska sent på kvällen..

28. Favoritjuldoft? Hyacinter eller apelsiner med kryddnejlikor i... 

29. Vad framkallar mest julstämning? Eftersom det nästan aldrig är snö här så skulle jag säga alla ljusstakar och ljusslingor..

30. Vad är viktigast med julen? Att få vara med nära och kära, mysa och ha det gott! 

Allmänt | |
Upp